Primavera vieren - Reisverslag uit San Justo, Argentinië van Anne Homan - WaarBenJij.nu Primavera vieren - Reisverslag uit San Justo, Argentinië van Anne Homan - WaarBenJij.nu

Primavera vieren

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

29 September 2014 | Argentinië, San Justo

Hola!
Afgelopen 2 weken heb ik weer veel leuke dingen gedaan, waaronder voornamelijk primavera! (de lente). Donderdagnacht begon dit, bij een soort buitendisco werd er een ‘previa’ georganiseerd vóór dat je naar school gaat, wat om 2 uur begon en tot 6 uur duurde om vervolgens gelijk door te gaan naar school. Het was wel apart want iedereen had gewoon zijn schooluniform aan en had zijn schoolspullen bij zich. Toen we in school kwamen bleek het dat we eerst 1 normale les hadden en daarna de festiviteiten van primavera zouden beginnen. Onwijs grappig om les te hebben terwijl de helft van je klas half dronken is en de hele nacht niet heeft geslapen haha. De leraar was dan ook blij toen de les voorbij was.. Daarna gingen we met de klas het lokaal versieren en omkleden voor de ‘optredens’. Het hele plein was versierd en de hele school zat in een rondje te kijken. Het begon met het laatste leerjaar (5). Die hadden de hele dag een beetje de leiding omdat het hun laatste jaar was. Ze kwamen zingend en dansend op en ook wij kwamen naar voren om met hun mee te doen omdat wij leerjaar 4 zijn. Daarna begonnen de optredens van alle leerjaren, dit was voornamelijk veel dansen en veel leraren deden ook mee. Iedereen was ook verkleed in een bepaald thema. Toen dit af was speelde er een bandje muziek. Toen school afgelopen was (rond half 1) gingen we met de hele klas eten bij Euge (een vriendin) en daarna naar huis om te slapen omdat er immers die nacht niet geslapen was. Donderdag was er een feest bij colon en dit werd de picknick genoemd, wat ik niet begreep want het had hier niks mee te maken. Er was ook weer een band die cumbia speelde. Dit is Argentijnse muziek waarbij het dansen vooral met de heupen is. Ik vind het zelf wel leuke muziek maar na een tijdje gaat het vervelen omdat het allemaal een beetje hetzelfde is. Verder is het ook allemaal in het spaans dus iedereen kan meezingen behalve ik. Ondanks dit was er weer een hele goede sfeer en heb ik heel erg genoten. Toen het ongeveer 6 uur was gingen we naar huis om snel te douchen en spullen te pakken omdat ik met een paar vriendinnen naar Santa Fe ging voor een heel groot feest! De bedoeling was dat de vader van Pauli ons zou brengen en weer ophalen maar op het laatste moment kon dit niet meer dus moesten we met de bus. Het was een heel gedoe omdat er geen plaats meer was in de bus maar toen lieten ze ons uiteindelijk toch nog in het gangpad zitten hahaha. Het duurde 2 uur voordat we aankwamen in Santa Fe dus we waren blij toen de rit voorbij was. Toen gingen we naar het huis van een vriend van iemand om ons om te kleden en op te maken en daarna naar een ‘previa’ waar we niemand kende. Hier bleven we tot ongeveer 2 uur en daarna gingen we lopend naar het festival. Het was ongeveer 3 kwartier lopen maar het was heel erg gezellig en heb heel veel leuke mensen ontmoet. Het festival zelf was heel groot en er waren ongeveer 10000 mensen. Ook hier weer veel nieuwe mensen ontmoet en veel gelachen en gedanst. Toen het ongeveer half 7 was gingen we naar huis. We liepen naar soort parkeerplaats waar de moeder van een vriendin in de auto aan het slapen was (geen idee waarom) en toen we in de auto zaten gingen we eerst 2 uur in de auto slapen omdat we de parkeerplaats niet konden verlaten voordat het festival helemaal afgelopen was. Toen eindelijk alle bezoekers wegwaren konden we eindelijk naar huis rijden. Deze rit was onwijs vermoeiend omdat we weer 2 uur moesten rijden naar San Justo. Het was ongeveer 10 uur toen ik thuis was… Maar het was het allemaal waard. Zondag eigenlijk de hele dag geslapen en in de avond bij een vriendin gegeten. Dinsdag gingen we met een aantal naar het huis van een leraar om gezellig mate te drinken met koek en om wat dingen te bespreken voor frontera. Ik vond dit best grappig omdat ik me niet voor kan stellen dat je in Nederland ooit op bezoek gaat bij een leraar. Verder die week veel afgesproken met vrienden en vriendinnen en op vrijdag ging ik om 2 uur met Liliana (mijn counselor) en haar man en Sarah en Emilie (exchange students) naar Gualeguaychú voor een rotary meeting. Dit was 6 uur rijden en we kwamen rond 9 uur aan bij het hotel. Hier waren nog 3 andere exchangestudents en een paar mensen van de rotary. We aten bij een rotaryclub die avond. De volgende dag gingen we naar een meeting voor aanstaande exchangestudents die in 2016 op exchange gaan. Wij hadden geen idee waarom wij hier bij moesten zijn omdat er alleen maar presentaties werden gehouden waar wij niks mee te maken hadden. Die dag gingen we Gualeguaychú bekijken en in de avond uiteten en naar een soort feest met een band. De volgende dag gingen we naar Uruguay!! Omdat we redelijk dichtbij de grens zaten gingen we op bezoek bij een rotaryclub in Uruguay. We aten een asado hier en daarna begonnen we aan de rit terug.. ongeveer 7 uur in de auto. Ik was blij toen ik eindelijk thuis was. Vandaag hoef ik niet naar school omdat ik pas om 12 uur thuis was en de volgende dag weer om 7 uur op school moest zijn en onwijs moe ben. Aankomende week heb ik school met alleen 2 jongens uit mijn klas omdat de rest naar Frontera is (ik mocht niet mee van de directeur). Dit is een plek waar heel veel arme mensen wonen en ze gaan hierheen om een school weer helemaal te herinrichten en van alle benodigdheden te voorzien. Een hele mooie trip dus jammer dat ik niet mee mocht. Maar dat betekend voor mij dat deze week onwijs saai gaat worden omdat we waarschijnlijk niet veel op school gaan doen en al mijn vriendinnen er niet zijn. Verder wil ik even zeggen dat ik het onwijs leuk vind om te zien dat jullie mijn blog leuk vinden om te lezen! Ik vind het heel leuk om te schrijven over wat ik meemaak en zal hier zeker mee doorgaan.
Mucho Amor,
Anne

  • 29 September 2014 - 21:45

    Cees:

    Hallo Anne, klinkt allemaal reuze gezellig. Weet je zeker dat je daar op een school zit en niet op een carnavalsvereniging? Lastig he die Spaanse taal. Ik weet hoe je voelt. Wanneer ik in Portugal tegen een vriendelijke Portugees zeg: Eu nao falo portuges. Begint die begripvol te glimlachen en kletst gewoon door.Hoewel, sommige woorden komen je vaak ergens bekend voor en vaak snap je dan wel waar ze het over hebben. Wij hopen dat het gaanderweg steeds gemakkelijker gaat voor je. Uiteindelijk leer je dan wel een Wereldtaal!!! Zet 'm op en vergeet niet dat een glimlach niets kost!

    Lieve groeten,

    Gre en Cees

  • 30 September 2014 - 23:25

    Marleen Wiepking:

    Lieve Anne,
    wat leuk om allemaal te lezen! Het lijkt erop dat je heel veel mee maakt en geniet!
    wat zal je al veel geleerd hebben, en je spreekt vast al veel meer spaans dan je denkt....
    Geniet en laat nog veel van je horen
    Knuffel van ons allemaal

  • 02 Oktober 2014 - 19:41

    Ans:

    Hoi Anne, wat leuk om je verslagen te lezen. Wat een belevenissen. Echt totaal anders dan hier allemaal. Wel gezellig hoor zo'n school. Jammer dat je deze week niet mee kon maar dan kun je even bijkomen Hi Hi. Volgens mij wel nodig. Succes met je spaans. Ik zie al uit naar je volgende verslag. Veel plezier. Lieve groetjes Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hallo en welkom op mijn blog! Via de Rotary ga ik op een youth exchange naar Argentinië!! Ik kom daar in 3 gastgezinnen en ik ga naar school. Dit wordt voor mij een geweldig jaar en ik hoop dat jullie met plezier mijn verhalen lezen! Buena lectura! Saludos desde Argentina! Anne ♡♡♡♡♡

Actief sinds 06 April 2014
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 12279

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 22 Augustus 2015

Mijn Rotary Youth Exchange

Landen bezocht: